Lägg av!


En svensk fras som Marion har lärt sig bara genom att lyssna på mig. För jag säger tydligen det väldigt ofta, förstår inte vad hon menar.. Inte som att jag säger det femtioelva gånger när jag rider Senator (för Brian för annars sköter han sig och stressar inte på det viset) eller när jag gör i ordning honom. Skulle jag aaaldrig. Haha jo men lite kul är det faktiskt för nu när hon sa det så tänkte jag på det varje gång jag sa lägg av ^^

Tror aldrig jag har blivit så förolämpad som idag då jag red för Brian, jag blev så arg att jag höll på att börja gråta av ren, skär ilska efteråt. Har bestämt mig för att inte ta åt mig ett dugg när det gäller varken positiv eller negativ kritik från honom för gubbjäveln vet ju uppenbarligen inte vad han pratar om.
När jag red Senator så bad Brian mig rida upp bredvid honom, vilket han har gjort vid de senaste ridturerna, så att han skulle kunna se till att jag hade nosen ut på Senator (det duger ju inte att ha nosen framför lod, den ska vara så långt framför att hästen nästan ska bryta nacken på kuppen). Såklart hade jag ju hästen bakom hand trots att han inte ens var i lod, precis som vanligt. Jag orkade inte bry mig mer så jag släppte bara tyglarna och lät honom skritta på lång tygel. Sen skulle jag trava upp och nerför en kulle på lång tygel. PERFEKT! Nu gick han avslappnat och visade sin natural movement (som tydligen var slö trav utan direkt power eller avbackad trav eftersom han inte kan trava ordentligt i nerförsbacke). Han var väldigt pleased med sättet jag red på.. Enda anledningen till att Senator överhuvudtagen gick det minsta bra var för att jag känner och är "ihopriden" med honom samt att han vet vad jag vill att han ska göra så han gör det utan att jag aktivt ber honom (dvs för att han är van och vältränad på att bära sig själv).
Nu kommer vi till det roliga. Vi började diskutera pisk och sporrar eftersom jag sa till honom att jag inte ville piska mina hästar (när han erbjöd mig sin när Senator inte ville gå längst fram eftersom han var obekväm med det, jag väntade hellre ut och bad honom istället att gå så efter ca 5 sek gick han ändå UTAN ATT PISKAS(!) men det var ju enligt Brian för att han såg honom räcka pisken till mig) varpå Brian säger att han väldigt sällan/aldrig piskar sina hästar utan bara använder den som en betryggande beröring precis som hästar gör i flock (säg det till Johnny som piskas ganska ordentligt varje gång han rider honom).
Sen sa han också att pisk var lika illa som sporrar, vilket jag inte anser eftersom pisk är ett sätt att säga går du inte så gör det ont eftersom pisk inte ger något annat än smärta medan sporrar är ett medel för att förstärka skänkeln genom ett tydligare tryck. Såklart strävar jag efter att inte behöva använda det heller men det känns som det bättre alternativet av två dåliga.

I ALLA FALL. Nu till det som gjorde mig så arg. När vi höll på prata fram och tillbaka så säger gubbfan: du rider ju hästarna i roll-kür. Ursäkta?! Är du helt dum i huvudet eller?!? Oj, dum fråga, svaret är ju självklart. Inte nog med att han inte ser skillnad på bakom lod och bakom hand, nu ser han inte ens skillnad på de två och freaking roll-kür?! Sen säger han dessutom att det är någonting han precis har lärt sig. Han är alltså 60-någonting och har aldrig tidigare hört talas om roll-kür men kan ändå uttala sig om det? Nu får han banne mig ta och ge sig. Snart kommer han få höra ett sanningens ord av mig eftersom han om någon rider hästarna i roll-kür. Vi ska rida på i princip långa tyglar med nosen långt framför lod medan han rider hästarna så ihopdragna som det bara går och dessutom på den nedre tygeln på diverse skarpa pelhambett. Dessutom alltid bakom hand och lod. Så klagar han på oss? Hans hästar är alltid genomsvettiga, flåsiga och stressade på rundor där våra bara blivigt svettiga där sadeln legat i princip. INTE okej att uttala sig när man inte lever som man lär.

SÅ! Nu har jag spytt tillräckligt mycket galla över det stora äcklet för ikväll, nu blir det film med Nicole!
Det var skönt att få ut mig allt det där, förlåt ni stackare som läst det här tråkiga inlägget.
Fast förresten, något kul! Jag fick köra At Large tack vare Nicole :D:D:D Brian körde henne, hade för höga krav precis som på alla andra hästar, klagade över ditten och datten, bl.a. att hon inte kunde ställa vänster eftersom jag inte gjorde det i ridningen (vilket jag gör men ridning och körning är inte samma sak) och var lika dum i huvudet som vanligt, fulare körning får man leta efter dessutom.
Jag och Nicole tyckte båda att hon var väldigt duktig eftersom det var 5:e gången i enbet som hon har sett (varav resterande gånger var på tävling??). När hon skulle köras hem från banan sa Brian åt Nicole att köra hem henne eftersom han skulle träna Marion som red Katie. Nicole frågade då om inte jag kunde få köra. "Okay.. If she's any good" varpå Nicole sa "yeah, she's better than me", vilket jag såklart inte är men det ledde till ett ok från chefen i alla fall. Så jag fick köra min finaste älskling :'D GLAD BRANDT! Efter lite lätt arbete på vägen hem så blev hon genast bättre, gick rakare och då nöjde jag mig. Bättre att börja på nytt blad på måndag istället för att försöka fixa till det som äcklet hade förstört.
Finaste At Large, om du bara hade funnits i Sverige så hade jag kunnat rädda dig.. Nu blir det inget av den planen, 15000$ plus frakt är på tok för mycket för en häst som knappt är tränad, har låsningar och behöver galet mycket jobb på både hovar och hull. Men drömma kan man ju alltid göra...

Nej, som jag sa innan - film med Nicole!
Natti natti ni därute! :)

Hälsningar
Postat av: Anonym

När jag blir rik kan ja köpa henne till dig :)

2011-06-12 @ 18:35:57
Postat av: Maria

Hade jag varit löjligt Ingvar Kamprad-rik hade köpt henne åt dej :D Tack för vykortet. Du är ju hemma snart. HURRA! Shit, jag är jättetrött. Klockan är halv tre på natten här i Sverige. Skulle bara säga hej till dej och att jag saknar dej fjant. Och Fyras f.d öga är helt läkt så nu är hon världens sötaste, spraligaste, enögda katt. PUSS

2011-06-21 @ 02:31:43

Skriv din hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0