Unbelievable!


Det var Brians ord när jag fly förbannad sa emot honom utan att bry mig om huruvida han blev förolämpad eller ej.
Det blandat med "firing" och andra mindre trevliga ord i en mindre nöjd ton.
Jag kunde inte bry mig mindre, för jag hade rätt och det har antagligen räddat livet på Cartié. Men ett "tack, jag hade fel" hade ju skadat att säga till mig.

Tillbaka till början:
Dagen höll på att lida mot sitt slut. Nicole var ute med Brian och Cartié på en körtur, alla andra hästar var klara så jag gick bara runt i stallet och väntade. Diskuterade Clover med Alexander eftersom Brian hade bett om hans hjälp (äntligen) men ändå lade sig i hans sätt att göra det(vilket var ett mycket bra vis eftersom han har känsla och förstår hästen till skillnad från Brian..) och även hur mycket vi ogillar chefen allihop (jag, Alexander, Pendragon). Snackade även en massa med Penny om hur synd det är om honom som har Brian till pappa och hur sjukt hans liv är bara pga det. Vi skrattade en massa och det var en rätt skön stämning, men det skulle komma att ändras big time.
Klockan var redan långt förbi fem då vi egentligen slutar, en tid vi konstigt nog lyckas hålla utan problem de dagar då Brian inte är i stallet.. Men i alla fall. Runt 18:20 kom Brian intravandes på stallplanen, som vanligt för det hade ju varit skadligt att skritta av hästarna. Jag såg direkt att något var fel när Cartié stannade framför mig. Borsett från det faktum att han flåsade som jag vet inte vad och var så genomblöt av svett att det bokstavligen talat rann från hans kropp så var det något som verkligen var out of the ordinary - han kunde knappt stå på benen utan försökte lägga sig ner och rulla. Medan N och B snabbt spände ifrån sades detta:
Brian: Is he so relaxed that he just wants to lay down? (helt seriös ton bör tilläggas) Or is he colicing? (tveksam ton)
Jag: Ehm, I'd go with something more like that. Not exactly, but something more like that.
Brian: I can't understand you (irriterad, nedvärderande)
Jag: I think he might be colicing!
Men inte kolik som i förstoppad utan kolik som i magont. När vagnen var frånspänd så sa Nicole att vi nog borde ta av selen, jag höll med. Sagt och gjort. Jag bad Pendragon hämta ett grimskaft så att jag skulle kunna promenera Cartié och försöka få ner andningen. Jag kom ungefär 100 meter innan jag kom fram till att hästen var överhettad. Jag fortsatte dock gå ca 10 min för att ändå få honom att få ner andningen lite, vilket inte var lätt eftersom han konstant försökte lägga sig när han inte snubblade och höll på ramla omkull. Halvägs tillbaka var jag fly förbannad på Brian för att han gjort såhär mot den stackars, oskyldiga hästen. 

Nicole mötte mig, jag berättade att han var överhettad och att vi måste kyla honom så fort vi kom tillbaka eftersom han måste ner i temperatur och det fort. Magontet (koliksymptomen) han hade var från att han var så varm att hans inälvor börjat hettas upp. Vi kom överrens om att bästa platsen att spola honom på nog var i hagen eftersom det bästa av de två ställen där det finns kallt vatten(varmt vatten enbart i spolspiltan), strunt samma om Brian höll på att vattna.
Så vi gick in i hagen samtidigt som vi tvingade Cartié att hålla sig på benen hela vägen fram. Nicole drog fram slangen, Brian och Pendragon stod där och höll på med en annan slang till bevattningen.
Brian: Take him over to the hot water.
Jag: But he's overheating! He needs to be cooled down now!
Brian muttrade i en oerhört otrevlig ton, jag hörde bara unbelievable, Pendragon fyllde i senare att han hade hört honom säga firing upprepade gånger. Jag tyckte att det var unbelievable att han tog ut en häst som bara gått lätta pass på en 7 km lång runda i över en timme samt uppför en galet jobbig backe när det är över 35 grader och gassande solsken. DET är unbelievable. Att han sen inte vet vad som är fel och vägrar acceptera när en 20-åring vet bättre och vågar säga emot honom eftersom det enda hon bryr sig om är hästens bästa.

Efter en massa muttrande från Brian under tiden som vi spolade Cartié och försökte hålla honom på benen så gick Brian in i hagen och frågade vad hans temp var. Eftersom vi omöjligt kunnat ta den under tiden som vi gick så kunde vi självklart inte svara på det. Då frågade han hur hans bowel sounds var. Jag svarade att jag inte haft möjligheten att lyssna på dem eftersom jag knappt kunde hålla honom på benen medan jag gick.
Då går, ursäkta språket, gubbjäveln helt sonika in mellan mig och hästen, tar grimskaftet och drar bort honom från vattnet. Jag frågar vad han vill, något som han inte svarar på. Han lyckas efter mycket om och men få hästen att stå stilla så att han kan lyssna lite. Sen går han i ett par cirklar. Sen lyssnar han. Sen går han i några cirklar. Något han upprepar i säkert 10-15 min medan hästen håller på att trilla ihop. Han ber mig att ta över och gå. Cartié bajsar löst bajs. Brian studerar det. Nicole gestikulerar diskret till mig att jag kan gå förbi framför strålen från slangen så att hon kan "råka" spola lite på Cartié. Så jag går runt runt och passerar med jämna mellanrum kallvattnet som den stackars överhettade hästen inte får på sig mer än ett par sekunder. Efter ett par varv försöker han stanna varje gång vattnet träffar hans sida. Behöver jag tillägga att då det var allra värst så stod han enbart stilla när han spolades, annars försökte han lägga sig?

Cartié bajsar igen. När Brian efter ett tag fattar att jag och Nicole försöker kyla Cartié så säger han till mig att gå ut ur hagen och gå på det andra gräset där Nicole inte kan spola honom. Då har vi hållit på i säkert 45-60 min sen dess att han kom tillbaka från körturen, vi har lyckats kyla honom delvis och fått ner andningen hyfsat, men det hade ju varit bra mycket bättre om vi fått kyla honom ordentligt direkt. Observera att en timme efter turen så flåsar hästen fortfarande. Han knappt gå utan vi får släpa runt honom.
Det märks på Brian att han har fattat att jag nog har rätt, något han vägrar erkänna, men han ringer i alla fall ner Cheryl och Pendragon från huset med dropp till Cartié. Trots alla kryp som försöker äta upp oss så lyckas vi få Cartié att stå stilla (genom att Nicole håller för öronen och jag håller huvudet) tillräckligt länge för att Brian ska kunna sätta ett dropp. Cartié försöker inte längre lägga sig ner utan står faktiskt rätt still. 1,5 timme efter turen har hästen äntligen fått i sig hälften av en stor droppåse, något jag anser att han borde ha fått så fort som möjligt efter att ha kylts ner ordentligt. Något han hade fått om chefen inte haft ett så jävla stort ego att han inte kan lyssna på någon som vet bättre även om denne är yngre.

Efter ungefär två timmar har vi fått ner temp, andning och fått i honom tre påsar dropp på totalt 5 liter och hästen liknar sig själv igen. Brian går runt och snackar om uttorkning när alla runtom hästen har fattat att han var överhettad. Cartié får komma in i sin box och slappna av. Jag blev så glad när jag såg att han såg ut som sitt vanliga, pigga, glada jag igen och direkt börjad tugga på sitt hö med en typisk söt-glad-Cartié-min.

Det var middag i huset men jag och Nicole behövde byta strumpor. Eller ja, jag behövde tvätta av benen från knäna neråt eftersom mina skor (läs söndriga, gamla fejk-Converse) blev söndertrampade av en vinglande Cartié så jag gick runt i enbart strumpor i ca två timmar. Vi gick upp till huset, åt pizza och lyssnade på en idiot som nästan kunde erkänna att Cartié hade blivit överhettad när Cheryl halvt frågande sa "so he got overheated?". Brian tyckte att det var konstigt för han körde ju "bara" 7 km. BARA. (han har en klocka som han mäter det med) Cheryl lade då till att det faktiskt var rätt varmt och han gick ju upp för en brant backe. Med tungvagn ville jag tillägga men jag höll käft och tittade inte ens på Brian, inte en enda gång under hela middagen. Brian lyckades få in en pik till mig när ingen sa emot honom gällande Dangons mankhöjd: Noone dares to contradict me and that's how it's supposed to be! med en avslutande näve slagen hårt i bordet.
Det enda jag sade till honom under hela middagen, något jag sade utan att titta åt hans håll, var svaret på hur Cartiés box såg ut när jag ställde in honom. Efter middagen mockade vi hans box som han nyss kissat i. Cheryl kom dit, gladdes åt att njurarna fungerade och sa att hon skulle försöka köpa nya Converse till mig innan jag sticker på söndag. Jag sa att det inte behövdes eftersom de i princip var sönder i vilket fall, men hon insisterade så vi får väl se.

Hittade en artikel om en Kanadensisk studie ang hästars överhettning som jag hade velat ge till Brian. Här är ett utdrag som han borde läsa: 
"Professor Michael Lindinger, an animal and exercise physiologist at the University of Guelph, explains: "It only takes 17 minutes of moderate intensity exercise in hot, humid weather to raise a horse's temperature to dangerous levels. That's three to 10 times faster than in humans. Horses feel the heat much worse than we do."
And the effects can be serious. If a horse's body temperature shoots up from the normal 37 to 38 C to 41 C, temperatures within working muscles may be as high as 43 C, a temperature at which proteins in muscle begin to denature (cook). Horses suffering excessive heat stress may experience hypotension, colic and renal failure."
Cartié var ju bara ute 7 km. Minst en timme. I runt 35 grader.
Här har ni hela artikeln.

En sak har jag kommit fram till. Den här människan ska inte ha hästar. Han skor dem dåligt så att de blöder och blir halta, leker veterinär och plågar de stackars djuren. Han ska inte ha hästar. Jag funderar starkt på att leta upp någon typ av RSPCA och kontakta dem. Spelar ingen roll hur mycket Cheryl och hennes söner bryr sig om hästarna, det är Brian som bestämmer så det blir på hans vis.

Något som är säkert är att jag längtar hem och att söndag inte kan komma snabbt nog. Önskar bara att jag kunde ta Nicole med mig..

Nu ska jag sova för jag är dödstrött och jag vet att jag kommer sova med oerhört gott samvete för jag gjorde så gott jag kunde och tillsammans med Nicole räddade Cartié undan en rätt säker död.
5 liter dropp är helt normalt efter ett träningspass.
Cartié lever tack vare mig och Nicole, inte pga Brian och hans idiotiska jävla klocka som han kör efter. Varför kolla på hur hästen går och veta när enough is enough? Nej vi kör lite till för han går ju så bra... Tack vare Nicole gick han bra.
Jag hatar Brian.

Natti natti!

Hälsningar

Skriv din hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0