Ny tjej


...trodde vi.
Men det visade sig att det var en ny tant. En 61-årig tant som ska vara här en vecka och träna hästarna på att gå långa och låga (som att jag och Nicole inte redan gör det?). Fint att Brian sa det som att hon bett om att få komma hit när det egentligen är han som ville ha hit henne. Anyways..
Hon har snott Senator från mig (dock på Brians förfrågan), som redan jobbar hur bra som helst, hade varit mer värt med U2 eftersom han och Batman i princip är de enda som har svårt att gå långa låga. Eller ja, Ember får hon gärna ta, henne vill ingen annan röra, men resten känns bara överflödigt.
Sen rider hon Sunflower on daily basis. Nu ska jag tillägga att den här tanten inte är liten.. Och att Sunflower är en 21-årig FJORDING. Stackars ponny. Jag känner mig för tung för att sätta mig på henne, så gör den här tjockisen det? Snällt, verkligen.
Jag förstår vad hon vill komma fram till genom sin träning, men jag anser inte att hon tränar hästarna. Jag såg när hon longerade Senator (på extremt liten volt), han flängde runt, bockade, stegrade, slängtravade osv. Sen tömkörde hon lite. Det enda tillfället jag inte såg henne var de sista 2-3 minuterna eftersom jag höll på fixa Escapade, men efteråt berättade hon ändå hur sjukt duktig han hade varit. Hur förväntar hon sig att hästarna ska bygga ryggmuskler om de springer runt med huvudet i vädret? Och som sagt, Senator kan redan arbeta i olika former, konstigt om hon skulle kunna lyckas med honom?

Jaja, nu till dagen. Det regnade ända fram tills lunch, så jag red At Large, Escapade och Batman på asfaltsvägarna runt om vid gården eftersom både the trails och the arena är stängda under och 48h efter regn. De skötte sig bra allihop men framför allt Batman har gjort framsteg, han har verkligen börjat hitta framåtbjudningen i traven nu så det är skönt att inte behöva driva på honom hela tiden.
Efter lunch tittade solen fram så fick äntligen av mig det dryga regnstället. Tog U2 på en liten skrittrunda med Jane och Sunflower, sen tömkörde jag Torpedo. Hade precis börjat när Brian dök upp och efter detta skedde ett av de mest skrattretande samtalen någonsin. Det började med att han gnällde över att Torpedo gick bakom hand och inte var låg (tack för det stolpskott, tror du inte att jag såg det själv?) vilket inte var så konstigt för jag hade precis börjat och han var rätt spänd, när jag gav honom töm (läs: longerlina) så tog han inte den så vad skulle jag göra? Nej då ändrade Brian så att tömmarna gick från gjorden direkt till bettet och berättade att det inte var mitt fel att han inte tog tömmen utan linan hade fastnat så då förstod han att det inte var min mening att ha honom i den "formen". Sen fick jag massa beröm för att jag gjorde och tänkte rätt men det funkade inte av diverse olika anledningar som jag inte ens orkar komma ihåg. Nu till det roliga! Han sa att han ville att Torpedo skulle få leka och inte jobba hela tiden för han var inte så vältränad och anledningen till att T skulle få leka var för att Brian inte vill tvinga sina hästar till något utan de ska göra det han vill utav fri vilja. HAHAHA! Förlåt men hahahahahhahahahahahahahahhahahahahhahahaha! HA! Jag har aldrig och då menar jag ALDRIG sett honom ge varken Johnny eller Ember (eller Torpedo) en chans att göra minsta lilla som inte är som Brian vill utan att han antingen piskar, sporrar eller drar ihop dem med undertygeln, till en del mindre vackra ord i hög volym samt klagar över att de inte lyssnar och gör som han vill. Jag fick anstränga mig för att inte börja skratta. I alla fall så flängde Torpedo runt och tittade på allt annat och det var Brian helnöjd med..? Jaja, hans hästar... Både jag och Nicole fick oss ett gott skratt åt hans helt plötsliga fri vilja-filosofi runt hästarna.

Bertuccio fick en vilodag eftersom han skött sig exemplariskt de två senaste dagarna, den tiden som blev över ägnade jag åt att putsa tränsen till de hästar jag ridit i regnet riktigt noga, torkade bara av dem lite snabbt innan lunch. Både tvålade och fettade! Torkade av resten jag använt också nu när jag hade tid till det.
Brian skodde Senator eftersom han var i stort behov av det. Steve dök inte upp så någon var tvungen att göra det. Fick höra sen av kärringen att Brian var nöjd över Senators utveckling på de här dagarna. Hans utveckling var att han stod och halvsov när han blev skodd (han brukar vara sån när han står uppbunden? Han ÄR redan lugn, inte pga tantens sk mirakelarbete), sen påstod han även att han kunde se skillnad i muskulaturen uppe vid länden/korset, att han blivit rundare där. MEN SNÄLLA!? På TVÅ dagar då han flängt runt 95% av tiden, men säkert?! Nu talar vi alltså om mannen som även sade att han kunde se att något vi inte gjort (men som han trodde att vi gjort) minsann gjort stor skillnad. Så jag lägger inte så stor vikt i hur han ser skillnad på saker och ting, förståeligt nog..

Efter middagen så hjälpte jag Pendragon med 7 o'clock, trots att jag först inte tänkt göra det eftersom jag var skittrött. Men men, snäll som jag är hjälpte jag till (är inte en av våra arbetsuppgifter), och vad fick jag för det? Jo då gnällde Penny om att jag bara gav Sunflower en skopa betfor istället för två, han tyckte att jag svälte henne. Jag sade då att hon ju inte skulle ha mer än en och på frågan om vem som sagt det svarade jag Nicole. Men jag själv ser inte heller någon anledning att ge en överviktigt fjording som knappt arbetar något (i genomsnitt varannan dag) 10 skopor betfor om dagen, en skopa är nog ca 1 liter. Hon får hö också så jag är rätt säker på att hon inte svälter. Hans motargument till att jag inte ansåg mig svälta henne var att Senator och Escapade får mycket mer (Senator får fyra skopor per mål samt en halv hink kraftfoder på kvällen). Jag sa då att det inte går att jämföra en ponny som bantar och inte tränar särskilt hårt med två HÄSTAR som tränar hårt 6 dagar i veckan. Efter lite mer diskussion så släppte han det och jag kunde fodra klart. Är det hata alla svenskor-dagen idag eller?

Jaja, jag blev i alla fall glad sen när Nicole kom hem från Mainplace och hade köpt boken Water for Elephants till mig i namnsdagspresent?! :'D Blev helt jätteglad, det vägde verkligen upp för allt! Made my day! Kollade på Dancing with the stars och åt pumpkin pie sen. Nu är det minsann läggdags, ska ta och krypa ner i min säng, läsa lite i min nya bok och sen drömma sött!

Ha en bra dag mina kära vänner!

Hälsningar

Skriv din hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0